Kedves szolgáltató kollégák!
Egy izgalmas és különleges témáról lesz szó, amit igazán azok fognak érteni, akik pár évtizede már a szakmában vannak, és azoknak lesz a leginkább hasznos, akik még a kezdő, vagy a felívelő pályán vannak
Az esküvői piac folyamatosan változik, és egy sikeres szakmai pálya tervezése komoly kihívásokat rejt magában. Kezdő szolgáltatóként néhány év alatt eljutsz a kezdőből az ismertebb és elismertebb szolgáltatók közé, ahol már tudatosabbnak kell lenned.
Ahhoz, hogy hosszú távon is sikeres maradhass, fontos, hogy tisztában legyél a piac dinamikájával és saját termékgörbéd alakulásával. Ebben a cikkben bemutatom, hogyan alkalmazhatod a BCG mátrixot, hogy előre tervezhesd szakmai pályádat, és felkészülj a piaci változásokra. Ehhez a folyamathoz a többi cikkünkben is sok segítséget találhatsz.

Mi az a BCG mátrix?
A BCG mátrix egy stratégiai elemzési módszer, amelyet a Boston Consulting Group dolgozott ki. A mátrix segítségével elemezhetjük termékeink, szolgáltatásaink és üzletágaink piaci pozícióját a piaci növekedés mértéke és a relatív piaci részesedés alapján. Négy kategóriát különböztet meg: sztárok, fejőstehenek, kérdőjelek és döglött kutyák.
A szakmai pálya és a piaci környezet összefüggései
Az esküvői szolgáltatók szakmai környezete és piaci pozíciója 10 évente jelentős változásokon megy keresztül. Egy 20 éves szolgáltató más paraméterek alapján dolgozik, mint egy profi 40+-os szolgáltató. Az évek során felhalmozott tapasztalat, az árképzés, a személyiség, az életkor, a természetes lassulás és a nehezebb alkalmazkodás mind befolyásolják a piaci helyzetedet és sikeredet.
A BCG mátrix alkalmazása a szakmai pályán
sztárok: Azok a szolgáltatók, akik a karrierjük csúcsán vannak, magas piaci részesedéssel és növekedéssel. Például egy ceremóniamester, dj, aki éppen mostanában lett piacvezető.
fejőstehenek: Az érett szakaszban lévő szolgáltatók, akik stabil bevételt termelnek. Például egy ceremóniamester, aki már évek óta stabil ügyfélkörrel rendelkezik.
kérdőjelek: Azok a szolgáltatók, akik új piaci szegmensek meghódítására törekednek. Például egy ceremóniamester, dekoros, aki új, fiatalabb párokat céloz meg.
döglött kutyák: Azok a szolgáltatók, akiknek piaci részesedése és növekedése alacsony. Például egy ceremóniamester vagy előzőleg sikeres vőfély, vagy DJ, aki már nem tud lépést tartani a piaci változásokkal.
Hogyan készülj fel az üzleti és lelki kihívásokra?
Az előre tervezés kulcsfontosságú. A BCG mátrix segíthet abban, hogy tisztán lásd, hol tartasz pályádon, és milyen stratégiákat kell alkalmaznod. Az üzleti stratégiák közé tartozik a bevételek maximalizálása, a költségek optimalizálása és a kockázatok minimalizálása. A lelki felkészülés pedig magában foglalja a siker és a kudarc kezelését, a motiváció fenntartását és az egyensúly megőrzését.
Saját pályám példája
Engedd meg, hogy bemutassam saját tapasztalataimat a BCG mátrix kategóriáin keresztül. Amikor a karrierem csúcsán voltam, a sztárok (sztárok: Azok a szolgáltatók, akik a karrierjük csúcsán vannak, magas piaci részesedéssel és növekedéssel. ) közé tartoztam, magas piaci részesedéssel és növekedéssel. Az érett szakaszban fejőstehén (Az érett szakaszban lévő szolgáltatók, akik stabil bevételt termelnek..) lettem, stabil bevételekkel. Ahogy a piac változott, kérdőjelek közé kerültem (Azok a szolgáltatók, akik új piaci szegmensek meghódítására törekednek) , új szegmensek meghódítására törekedve. Végül, mielőtt döglött kutyává váltam volna (Azok a szolgáltatók, akiknek piaci részesedése és növekedése alacsony), a visszavonulás mellett döntöttem, hogy elkerüljem a hanyatlást. Ahhoz, hogy továbbra is érvényesíteni tudjam az áraimat és forinttá váltani a szakmai tudásomat, sokkal nagyobb kiáramlást és reklámot kellene eszközölni, mivel nem dolgozom együtt azokkal az esküvőszervezőkkel, akik eltartják az 1300 EUR fölötti ceremóniamestereket
Összegzés
A BCG mátrix egy hatékony eszköz az esküvői szolgáltatók számára, hogy megértsék és megtervezzék szakmai pályájukat. Bár a mátrix egyszerű és könnyen használható, fontos, hogy rendszeresen felülvizsgáld az eredményeket és más elemzési módszerekkel is kombináld. A rendszeres elemzés és a tudatos tervezés segít abban, hogy hosszú távon is sikeres maradhass.
Remélem, hogy ez a cikk segít abban, hogy tisztábban lásd saját pályád alakulását, és felkészültebben nézz szembe a jövő kihívásaival.
Üdvözlettel, Barna László
esküvőmarketing specialista