Miért fizet ki valaki 510 ezer forintot egy filmes csapatért, amikor más 350-ért is elérhető? És hogyan tanulhatunk ebből marketingesként, szolgáltatóként – a Starbucks példáján keresztül?

1. Elterelő hatás (Decoy Effect) – a középső csomag mint iránytű

A Starbucksnál a három méretből gyakran nem a legolcsóbbat vagy legdrágábbat választják – hanem a középsőt. Ez stratégiailag van ott: mellette a legdrágább már “csak kicsit drágábbnak” tűnik, de sokkal „jobbnak”.

Fotós példa:

  • Alap csomag: 180.000 Ft – 4 órás jelenlét, 250 db kép
  • Közép csomag: 350.000 Ft – 10 órás jelenlét, 600 db kép, kreatív sorozat
  • Prémium csomag: 380.000 Ft – 12 óra, 800 db kép, slideshow, pendrive

Ebben az esetben a középső csomag a „csali”, de sok pár úgy dönt: “Ha már ennyit költünk, akkor a legdrágább már csak egy picivel több – vigyük azt!”. És pont ezt akartad, mint szolgáltató.

2. Von Restorff-hatás – amit kiemelsz, arra emlékeznek

A Starbucks szándékosan írja néha el a neved – mert így fotózod, kiposztolod. A szokatlan, eltérő dolog jobban rögzül.

Filmes példa:

Egy filmes csapatnál kiemelhető egy “Hollywood trailer-stílusú” 90 másodperces mini-film – amit külön névvel említesz, pl. “EmotionCut”. Ez kilóg a többi ajánlat közül. Az emberek erről beszélnek.

Extra példa: Esküvői csomagnál: adj neki nevet! Ne „Csomag 3” legyen, hanem „Hercegnői fények” vagy „Modern vintage álom”.

3. Személyre szabhatósági hatás – válassz, kérj hozzá!

A Starbucks sikerének titka az egyénre szabás. Kérhetsz extra tejet, vaníliát, habot… és ezek növelik az árat, miközben te döntesz, így boldog vagy, mert “sajátod lett”.

Esküvői menü példa:

  • 25.000 Ft/fő – hagyományos menü
  • 32.000 Ft/fő – választható előétel, 2 féle főétel
  • 36.000 Ft/fő – 3 féle főétel, vegán opció, welcome falatok, welcome drink

Extra példa: Egy filmes csomagnál például a highlight videó, hosszú film, drone, interjú külön választhatósága növeli az elköteleződést.

4. Mesterséges korlátok – csak most, csak neked

Limitált, szezonális ajánlatok mindig jobban működnek.

Fotós példa:

“Csak 5 esküvőt vállalok idén a prémium csomaggal”

Filmes példa:

“A Cinematic Wedding csomag csak május–szeptember között elérhető”

Extra példa: Limitált számú „destination wedding” vagy csak 6 esküvő Prágában. Hirtelen különlegesebbnek tűnik.

5. Süllyedt költségek tévedése (Sunk Cost) – már benne vagy

A Starbucksban, ha már 10 percet sorban álltál, kérsz valamit. Az erőfeszítés beépül az értékbe.

Esküvői példa:

“Már volt személyes találkozónk, videóhívásunk, ajánlatkérés – akkor már csak foglaljuk le őket, nem?”

Extra példa: Ha már kért tőled egy ajánlatot, kapott egy látványtervet, írtál neki egy részletes emailt. Már van benne idő és energia, így nagyobb eséllyel választ téged.

6. Státuszjelzés (Status signaling) – „Mi ezt választottuk”

Egy elegáns filmes csapat, drónos beállításokkal, vagy egy fine dining menü szimbólum is. Nemcsak az eseményről szól, hanem arról is, hogyan szeretnék megmutatni magukat másoknak.

Extra példa: Ha egy menyasszony elmondhatja, hogy „veled dolgozik”, és te szerepeltél már egy magazinban, vagy ismert esküvőt fotóztál, akkor a státusza emelkedik.

7. Birtoklási hatás (Endowment effect)

Ha valamire rá van írva a neved, máris a tiédnek érzed.

Példa: Esküvői ajánlatnál: az ajánlatban szerepeljen a pár neve, az ajánlathoz készült látványterven is. Máris „az övék”, és nem csak „egy ajánlat”.

És mi a különbség a prémium és a hamis luxus között?

A valódi prémium az, ami mögött szakértelem, emberi érték és teljesítmény van. Egy olyan filmes csapat, aki érti az esküvőt, gyorsan reagál, megbízható, kreatív és érzelmes. Egy olyan fotós, aki elkapja a családtagok tekintetét. Egy menü, ami valóban különleges.

Ezzel szemben a hamis luxus csak magas árcédula és csillogás, amit néhány „újgazdag ízlésű” pár keres. Olyan szolgáltatót akarnak, aki „luxusnak tűnik”, de igazából csak simul a pénzhez, mint olcsó vaj a meleg késhez. Ők azok, akik nem tudnak levezetni egy falusi lagzit, de kérik a 800 ezret – mert „márkát építenek”.

Összefoglalás

  • Ne csak árazz, építs csomagstruktúrát pszichológiával!
  • Válj emlékezetessé, különlegessé – ne csak drágává.
  • A valódi prémium az, amit újra kérnének, ha újra házasodnának.

Ha szeretnéd újraépíteni a szolgáltatásod csomagjait, marketingjét, brandingjét – szólj. Tudok segíteni.

Hasonló posztok