Esküvőszolgáltatói lélektan
Avagy mi zavarja meg az egyszeri esküvői szolgáltató agyát? Az amit lát és hall mindössze csak illúzió? Hogyan dolgozza fel az esküvőszakmai szereplők esetleges látványos szerepléseit?
Az esküvőszakmában mindenkinek van valamilyen ösztönös vagy tudatos önmarketingje. Vagy van, aki kidolgoz neki egy ilyen szisztémát.
Katona Tomi (Thomas Katona) azt mondta egyszer egy esküvőn a Columbus hajón:„Laci, szerintem nem létezik olyan, hogy esküvőmarketing!”

Bár már hallotta a fogalmat, de nem tudatosult benne, mivel én vezettem be. Pedig akkor ő már egy önálló brandként létezett, hiszen volt neve, tudta, hogy miben jó és kiknek jó, és ezt magas áron tudta értékesíteni. Ő kiváló példa az esküvőmarketing pozicionálásra: tudatosan épített márkakép, image, jól meghatározható fotózási stílus, jellem és öltözködés jellemzi. A piaci helyzetet meg kell ismerni és át kell látni. Ehhez tudatosság és sok idő kell.
Bevallom őszintén, hogy fogalmam sem volt, hogy milyen környezetbe csöppenek és kikkel találom szemben magam. Megvív tam a háborúmat és a csatáimat, eleinte csak egyedül, aztán egyre többen kiabáltak bíztatva a hátam mögül (persze jó messziről), hogy ez lesz az, mondd meg nekik! Aztán túlélve a háborúkat, következetesen kitartva a nézeteim mellett, igyekeztem megtartani a függetlenségemet. Régi ellenségeim szövetségeseimmé váltak. Mert bár nem mindenben értünk egyet, de mégis egy szakmai célt képviselünk.
2010-ben célul tűztem ki, hogy megkeresem és „leoltom” a nagyhangú pesti kollégákat, akik többnyire még nem láttak „rendes esküvőt”, de bulvárcsatornákon és online fórumokon terjesztik a széles látókört nélkülöző információkat az internetező menyassszonyoknak.
Egy akkor éppen erős pozícióban lévő, de ma már egyre inkább elszigetelődő és sablonosodó kollégának személyesen is megmondtam: „Vedd tudomásul, hogy se te, se én nem szartuk a magyar esküvőszakmát!”
Szörnyű volt látni, hogy még 2014 végén is voltak olyan emberek, akik a saját omladozó pozíciójukat védve kirekesztik és semmibe veszik a hazai esküvőszakma 97%-át és felhasználva őket, a többségnek kikiáltott kisebbség nevében kommunikálnak a párok felé a hivatalos csatornákon.
És ezt nevezzük kérem szépen „esküvőpolitikának”. Sajnos már akkoriban a vérébe ivódott néhány embernek ez a szakmai gőg, amivel el lehet lavírozni, 15-20 esküvővel megcsinálni a ha- zai esküvők közel ezrelékét. Bízom benne, hogy ez az országban mindenkinek sikerül. Erről az „ezrelékes” szabályról a szemlélet részben lesz részletesen szó.
Barna László
esküvőmarketing specialista
az esküvői szolgáltatók marketing tanácsadója