Az utóbbi 10 évben, sok szolgáltatónál felmerült a kérdés, hogy érdemes-e megjelenni a kiállításokon?
Költsük el a pénzt Facebook vagy Google hirdetésre?
Rentábilis-e a beruházás? Ha úgy döntesz, hogy részt veszel valamilyen kiállításon, ma már számos választási lehetőség áll a rendelkezésedre. A nagy fővárosi kiállítások mellett megyei, városi kisebb kiállítások, sőt helyszíneken tartott nyílt napokkal is találkozhatunk. Itt jellemzően a regionális elérés a fókusz, környékbeli párok jelennek meg, a merítés kicsi, de célzott.

Emlékszem, Szegeden az egyik évben akkora hóesés volt, hogy tényleg csak azok a párok győzték le a hóakadályt, akik valódi érdeklődők voltak. A látogatók száma aznap alacsony volt, de na- gyon jól megszűrte, hogy ki lett volna a bámészkodó és ki a komoly érdeklődő. A kiállítókkal kényelmesen lehetett beszélgetni, és ők is jól tudtak fókuszálni a párokra.
Szóval az a kérdés, hogy kifizessük-e a stand pénzt, gyártsunk-e szórólapokat, költsünk-e dekorra, ruhára, és összefogjunk-e valakivel egy közös megjelenés erejéig.
A kérdés nyitott, mindenki más tapasztalattal rendelkezik, és évről évre más a tapasztalat. Lehet, hogy egy Adwords hirdetés, vagy egy célzott Facebook kampány ugyanebből a pénzből kényelmesebb és hatékonyabb megoldást jelent?
Ha a személyes találkozás előnyét nem veszem figyelembe, akkor szerintem nagyobb a konverzió az online megjelenésre való költéssel. De nézzük meg, hogy mi van akkor, ha presztízsből vagy a kiállítás feelingje miatt mégis úgy döntünk, hogy megjelenünk fizikai valónkkal.
Mit tudunk tenni, hogy több tucat vagy pár száz kiállító mellett kitűnjünk? Mindenki a mi standunknál tolongjon és megadja az adatait? Ma már ez lesz a trend. Színes ruhák, mozgó hostessek, fotófalak, ahol a párok lefotóztathatják magukat, majd megkapják kinyomtatva, fellogózva, és a Facebookra felkerülve bejelölhetik magukat a képeken és ezzel is tovább terjed a cégünk hírneve.
2014 elején, amikor megkérdezték az Arénában, hogy szerintem mi a kiállítás szenzációja, egyértelműen Darth Vader és a többi Star Wars szereplő megjelenésére szavaztam az Alpha Event és a Best Of disco standján. Szerintem nem volt olyan a kiállítók között sem, aki nem pózolt volna velük egy kép erejéig. A képeken pedig látszódik a kiállító cég logója és neve. Az esküvőkhöz a jelmezeknek ugyan nem volt közvetlenül közük, de a legnagyobb figyelem mégis rájuk összpontosult.
A legfőbb tanácsom és tömör üzenetem az, hogy ne mi tukmáljuk a párokra szórólapokat, hanem igyekezzünk az adatai- kat megszerezni, és utólag kezeljük le azokat.
2012-ben már letölthetővé tettem a neten az esküvői szolgáltatóknak egy olyan A4-es méretű, 1 oldalas PDF- fájlt, amit csak ki kellett nyomtatni, és egy táblázat volt rajta. A pár alap adatait, az esküvő dátumát, stb. tartalmazta.
Ha a kiállításon egy táblagépen, notebookon belépteted a Facebookra a párokat és likeoltatod velük az oldalad, később baromi könnyen el tudod őket érni! Ha likeolja az oldaladat, kapjon egy apró ajándékot!

De nézzük a stratégiai lépéseket
1 Kikre célzunk a kiállításon?
Egyértelmű, hogy ki a lesz a kiállítás célközönsége. Nézzük meg, melyik az a szolgáltatásunk, ami a leginkább felkeltheti az érdeklődésüket. Nyilván alkalmazzunk előfoglalási kedvezményt is! Ha a kiállítás szervezője ad előzetes kiállítási térképet, foglaljunk egy jó helyet! Nézzük meg, hogy kik lesznek a kiállítók! Mivel készülhet a konkurencia? Tervezd meg a költségeket és vetítsd le, hány esküvői foglalás kell a megtérüléshez? (A költségeknél figyelembe kell venni a stand bérleti díját, a marketing anyagokat, azaz az esetleges prospektusok, poszterek költségét, hostess, benzin költséget, stb.)
2 Saját célok kitűzése
Ez nagyon fontos! Ha új szolgáltatóként vagy jelen, akkor a brandépítés, a partner szolgáltatók megismerése és a kapcsolatépítés is lehet a cél. Friss szereplőként kiváló lehetőség ez erre!
Egyértelmű, hogy a cél több esküvő megszerzése. A kiállításon biztosított kedvezmény jó módszer arra, hogy biztosítsd és növeld a következő szezon foglalási időpontjainak telítettségét. Legyen cél a párok adatainak begyűjtése, elektronikus vagy papír alapon!
3 Szervezés, avagy mit ne hagyj otthon?
- Stand kellékek, ha azokat nem biztosítja a szervező, de bármikor jól jöhetnek – (díszítő elemek, olló, tapétavágó, papírragasztó, szigetelő szalag, cellux, alkoholos filc, stb.)
- Feltűnő üzenet, ami megszólítja és odavonzza párt!
- Stand felirat, zászló, molino, rollup, hangos zene, kikiáltó, dobos, törpe vagy óriás!
- Feltűnő, egyedi, képzett hostessek, akik nem a „van már xy szolgáltatások?” kérdéssel támadják le a párokat.
- Standnál a hostessnél szóróanyag: megrendelő lap, egyéb szórólap, névjegy.
- Laptop, amin likeoltatni tudod az oldalad, vagy bármit meg tudsz mutatni, ha kell.
- A nyereményjáték alap! A játék elektronikus, vagy papír alapú is lehet. Te, vagy a segítőd töltesse ki a párokkal. – „Sziasztok! Sok boldogságot! Ha megadjátok az adataitokat, egy vacsorát nyerhettek tőlünk! Gyertek! Egy perc és hátha a tiétek lesz a nyeremény.”
Az adatgyűjtéshez szükséges elektronikus űrlap, vagy nyomtatvány (nevek és keresztnevek, e-mail cím, esküvő időpontja, helyszíne, telefonszám, és szignózza alá, hogy megadta az adatait).
- A nyereményjátékot is jól láthatóan kommunikálni kell a standon is.
- Rögzíts! Fényképezz és videózz! Ismerős fotóssal készítessetek a standról és magatokról képet! Ezek a későbbi kommunikációk során remekül használhatóak!

Előzetes kommunikáció
Web és Facebook oldaladon előre értesítsd az érdeklődőket, hogy ott lesztek a kiállításon és ha eljönnek, mindenképpen látogassanak meg benneteket, hiszen fantasztikus akciókkal várjátok őket! Ked- vezményeket kapnak és fantasztikus lehetőség ez a személyes ta- lálkozásra is!
Ha vannak hírleveleseitek, akiket már puhítotok egy ideje, kapjanak külön értesítést!
A kiállítás alatt osszatok meg hangulatképeket a neten. Igen, itt vagyunk és jók vagyunk! 🙂
De ami a legfontosabb: gyűjts adatokat!!!
Még egyszer összefoglalva a legfontosabb elemeket:
- Határozott célok
- Feltűnő stand
- Feltűnő és egységes öltözék
- Vidám hangulat
- Őszinte, képzett és mosolygós hostessek
- Barátságos, előnyt ígérő „letámadás”
Utánkövetés a kiállítás után
A megszerzett adatbázisra küldjetek egy egyszerű köszönő levelet, hogy megtiszteltek benneteket a bizalmukkal és meglátogatták a standotokat. Ne bombázzuk le őket egy megszólítás nélküli, több oldalas PDF prosival!
Kezdjünk bizalmat építeni!
Ha van hírlevél szoftvered (Mailer Lite, Webgalamb, Mailchimp, stb.), akkor a meglévő adatbázis használatával névre szólóan tudsz a pároknak marketingezni.
A Weboldalra és a Facebookra tedd fel a kiállításon készült képeket, írj blogbejegyzést, beszámolót a kiállításról és annak hangulatáról!
Reméljük, hogy hasznos volt az információ, és fel tudod használni a vállalkozásodban!!
Köszönjük, hogy velünk vagy!
További hasznos tartalmakat találsz még az oldalon!
Barna László
esküvőmarketing specialista
az esküvői szolgáltatók marketing tanácsadója