Vajon mit tudnak azok az esküvői szolgáltatók és cégek, akiknek már a következő évre is tele a naptárjuk?
Vajon hogyan lehet, hogy amíg más csak vegetál és csökken az esküvőinek a száma, addig ők lubickolnak a megrendelésekben?
Vajon miért őket látod és olvasod mindenhol?
Vajon tényleg jobbak-e nálad szakmailag vagy emberileg ezek a szolgáltatók? Miért érzed ettől magad kellemetlenül?
Vajon miért nem megy úgy a szekér, mint régen? Hová tűntek az ügyfelek?
Vajon mi az oka annak, hogy míg mások alig találnak ideális párokat, ők sikert sikerre halmoznak, és jó fej pároknak boldogan dolgozva magas bevételt realizálnak?

A kezdetek:
2011-ben indítottam útjára az „esküvőmarketing” kifejezést és a hozzá tartozó weboldalt, ahol magazinszerűen jelentek meg olyan cikkek, amiket ma már az „alaptételeimnek” szoktam nevezni, hi- szen kiállták az évek próbáját, és azokra a kérdésekre adnak választ, melyek gyakran felmerülnek és alapvető zavart okoznak az esküvői szolgáltatók életében és gondolataiban.
Az esküvői szakma és az „esküvőpolitika” – szintén de szép szó, igaz? – folyamatosan változik, de a siker és az anyagi boldogság
stratégiai és rövidtávú hajszolása ugyanúgy jellemez a mai napig is embereket és érdekcsoportokat. Az ideális ügyfelek megtalálása és a profit maximalizálása gondolkodásra és kompromisszumokra készteti a hazai szolgáltatókat.
Azt gondolom, és ebben az állításomban mások is megerősí- tettek, hogy nincs ma Magyarországon más, aki az esküvőmar- keting témakörét nálam hitelesebben tudná megközelíteni és körbejárni. Egyszerű vidéki marketing szakemberként kerül- tem a nagy esküvői szakmába és kezdtem lassan a dolgok mögé látni.
Bebizonyosodott számomra, hogy minden esküvői szolgáltató a saját földrajzi és szolgáltatói területén nagyon jó szakember, és ehhez nem kell feltétlenül Budapesten élni, azonban a nagy szín- házasdi tényleg itt folyik. De elhihetitek, hogy a dolgok, amiket láttok, az színtiszta szakma és önmarketing.
Erről szól az esküvőmarketing:
Megtalálni és elhelyezni magad és a szolgáltatásod az eskü- vőipar számegyenesén. Én is a nulláról indultam, és jártam a fényes és az árnyékos oldalon is. Értem és ismerem a vidéki szol- gáltatók gondolkodását és helyzetét, és a felsőkategóriás szol- gáltatói kör viszonyait is. Megmutatom a kapukat, a veszélyeket és a lehetőségeket. Én megmutatom az utat. Te választod ki, hogy melyik ösvényen indulsz el.
A könyvben sok esetben személyes történeteimen, példáimon keresztül mutatom be azokat a gyakorlati módszereket, amelyek, ha alkalmazod őket, a segítségedre lesznek abban, hogy megtaláld azokat a megoldásokat, amikre eddig választ kerestél.
Persze voltak már próbálkozások az esküvőmarketing oktatásá- ra, de olyanoktól én sem tanulnék, akik csak az esküvőszakma kis szegmensét ismerik, lenézik vagy nem ismerik el az egyéb szak- macsoportokat, vagy egyszerűen nem értik az ország többi részén tevékenykedő szolgáltatókat. Lehet persze okosakat mondani, de az baromira nem lesz releváns egy karakószörcsöki fotósnak.
Nem azt akarom neked megmutatni, hogy hogyan szerezz munkát egy szép kastélyban zajló esküvőre, mert az egyszerű vakítás lenne. Ha szereted az esküvőket és szeretnél fejlődni és valódi tapasztalatra szert tenni, akkor fel tudsz építeni egy olyan rendszert, amivel megteremtheted a saját álomesküvőidet.
Egyszerűen azt szoktam mondani, hogy jómagam sem vagyok okos, csupán nagyon tapasztalt. Elismerem más esküvőszakmai kollégák marketing tanácsait és a piacismeretük 3%-át, mert ők is elismerik az én 97%-omat. Hitelességem fő alátámasztója, hogy én ezt magánemberként és szakemberként is végigcsináltam.
Saját példámon keresztül mutatom be azt, hogy miként lehet pozicionálni egy adott térségben vagy az esküvőszakmai szeg- mensben. Lehet sok évnyi tapasztalat a hátad mögött, ha úgy érzed, hogy nem tudsz kitörni, és szeretnél valamilyen irányba fejlődni. Évek óta tudatosan szemlézem az esküvői kiállításokon megjelenők kommunikációját, és időt és energiát nem sajnálva be- szélgetek a szolgáltatókkal, bármerre járok is az országban.
Barna László
esküvőmarketing specialista
az esküvői szolgáltatók marketing tanácsadója